Kálmán

64 éves Budapest, II.
Írj neki!
  • Elrejtem
  • Letiltom
  • Jelentem!
Kálmán, 64 éves társkereső férfi - Budapest
Nincs fotója Kérd meg, hogy töltsön fel!
Fotót kérek Már kértél fotót

Kálmán

  • 64 éves
  • Budapest, II. (km)
  • egyetemet végzett (ELTE TTK Fizikus)
  • 173 cm magas, nem dohányzik
Írj neki!
  • Elrejtem
  • Letiltom
  • Jelentem!

Kettőtök története

Most kezdődik el...
Regisztrálj most és ismerkedj meg vele! Írd meg a saját szerelmes történetedet!

Megfelelés

??%-ban Őt keresed
??%-ban Téged keres
Regisztrálj vagy lépj be, hogy meg tudjuk mutatni, mennyiben feleltek meg egymás keresési feltételeinek!

Mindkettőnk Aranyos Bölcs Kedves Megértő Okos Szép

Akkor keressük egymást, ha KÖRÜLBELÜL ezek fontosak Neked is (pár apróságban majd nyilván összecsiszolódunk):

Szív - Ész - Érzelem - Értelem
Megértés - Bizalom - Szeretet - Szerelem
Őszinteség - Hűség - Türelem - Figyelem
Egészség - Ivóvíz - Levegő - Élelem
Bölcsesség - Ötletek - Komolyság - Játék
Kreativitás - Képzelet - Fantázia - Eredetiség
Intuíció - Átlátás - Gondolkodás - Logika
Műveltség - Ráció - Agy - Intelligencia
Tudomány - Könyv - Építés - Alkotás
Információ - Fejlődés - Tájékozottság - Konstruktivitás
Tettek - Szavak - Elmélet - Gyakorlat
Elszántság - Célok - Eltökéltség - Akarat
Rugalmasság - Meggyőzhetőség - Kompromisszumkészség - Belátás
Természetesség - Mesterkéletlenség - Beszélgetés - Kommunikálás
Axiómák - Elvek - Definíció - Értelmezés
Lényeglátás - Áttekintés - Boncolgatás - Elemzés
Analízis - Nyelvezet - Kulturáltság - Illem
Óvatos Kesztyűs kéz - Csiszoltság - Küllem
Következetesség - Elvszerűség - Elkötelezettség - Jellem
Nyugalom - Távlatok - Rend van a fejben
Korrektség - Elvhűség - Tartás - Gerinc
Állhatatosság - Kitartás - Stabilitás - "Hit"
Kiegyensúlyozottság - Kiszámíthatóság - Mértéktartás - Tudatosság
Önfegyelem - Mértékletesség - Szabadság - Lazaság
Önmérséklet - Önkontroll
Romantika - Tűz - Láng - Lobogás - Lelkesedés - Szenvedély
Életszeretet - Életvidámság - Életerő - Életkedv - Fittség
Optimizmus - Derűlátás - Emberség - Segítőkészség
Empátia - Tapintat - Jóakarat - Békesség
Szerénység - Öntudat - Magabiztosság - Önbizalom
Becsület - Erkölcs - Meggondoltság - Megfontoltság
Körültekintés - Józanság - Megbízhatóság - Lelkiismeretesség
Pontosság - Gondosság - Rendszeretet - Igazságszeretet
Nyíltság - "Humor" - Gyerekszeretet - Családszeretet - Szex

Szinonimák azért voltak, hogy ne értsük félre egymást.
Mutass többetMutass kevesebbet

Milyen társat keres?

Mennél jobban hasonlítunk egymásra, annál jobb, hiszen már a régi öregek is megmondták, hogy „similis simili gaudet”, és a szakirodalom is ezt igazolja. – Ne aggódj, ettől még marad miről beszélgetnünk, mert, mint arra nemcsak az atomfizikáról, hanem az egész világról szólva Lenin rámutatott, ,,...Az elektron éppoly kimeríthetetlen, mint az atom, a természet végtelen...” – Jövendő társamnak gyerekre is kell vágynia, egyebekben rugalmas vagyok, és egyébként is, az összbenyomás a fontos.
Mutass többetMutass kevesebbet

Kálmán naplója

G Y E R E K N E V E L É S R Ő L : Nem akarom a gyerekünket sem sakkozónak, sem fizikusnak, sem másnak nevelni, azonban, mint az alább olvasható, "minden gyereknek utat kellene adni", azaz, az alább leírt rádióműsorban említett gondos nevelést kellene adni otthon is, és az iskolában is. Kérlek, csak akkor írj nekem, ha Te is így gondolod: http://hangtar.radio.hu/kossuth#!#2013-02-19 Közelről. Délutáni színes információs magazin - mindaz, ami benne van a levegőben. 2013.02.19., kedd 15:30-17:00-ig. 15:30:01 Zene. 15:30:02 Férfi: Közelről, a Kossuth Rádióban, Kránitz Balázzsal. Zene. 15:30:06 KB: Jó napot kívánok! Fél négy a pontos idő. Máris mutatom, hogy mi mindennel foglalkozunk az elkövetkező két órában, itt a Délutánban. Időről időre fellángol a vita, hogy kiből lesz zseni. Vannak, akik szerint bárkiből lehet zsenit nevelni, még mások szerint számtalan adottság kell ahhoz, hogy valaki az élre 15:30:24 törjön. Egyes vélemények szerint a tehetségnek nem tesznek jót az iskolai keretek. Sir Ken Robinson, aki Magyarországon is tartott már előadást, úgy véli, minden gyerekben ott rejtőzik 15:30:36 a félelmetes tehetség, az pedig a szülőn múlik, hogy mit kezd ezzel, mennyi türelme, ideje és nem utolsó sorban mennyi pénze van arra, hogy gyermekét elindítsa a zsenivé válás útján. Polgár László is úgy gondolja, hogy bárkiből leh, lehet zsenit nevelni. Számtalan vizsgálat, kutatás zajlott és zajlik a témakörben, mindezek szóba kerülnek majd 4 óra után. De vajon tényleg csak 15:30:59 az sá, az, az számít, hogy milyen ingerek érik a gyereket, vagy pedig a gének is közrejátszanak a zsenivé válás során? 06-30-9666 az sms-számunk, jöhetnek a vélemények és a hozzászólások. 15:31:13 ... 16:06:28 Zene. Férfi: Közelről. Zene. 16:06:34 KB: Nézzük, hogy mi mindennel foglalkozunk ebben az órában! Időről időre fellángol a vita, hogy kiből lesz zseni. Vannak, akik szerint bárkiből lehet zsenit nevelni, míg mások szerint számtalan adottság kell ahhoz, hogy valaki az élre 16:06:48 törjön. Sir Ken Robinson, aki Magyarországon is tartott már előadást, úgy látja, minden gyerekben ott rejtőzik 16:06:54 a félelmetes tehetség, az pedig a szülőn múlik, hogy mit kezd ezzel, mennyi türelme, ideje és nem utolsó sorban pénze van arra, hogy gyermekét elindítsa a zsenivé válás útján. Számtalan vizsgálat, kutatás zajlott és zajlik a témakörben, mindezek szóba kerülnek az elkövetkező fél órában. De vajon tényleg csak 16:07:13 az sá, az, az számít, hogy milyen ingerek érik el a gyereket, vagy pedig a gének is közrejátszanak a zsenivé válás során? Szóval, minderről beszélünk hamarosan, 06-30-9666 az sms-számunk, jöhetnek a vélemények és a hozzászólások, sőt, akár a kérdések is. 16:07:31 ... 16:08:13 KB: Polgár László három lányából zseniális sakkozókat nevelt, mindehhez azonban egy speciális pedagógiai módszert alkalmazott, aminek az az alapja, hogy bárkiből lehet zseni, csak a megfelelő környezet és nevelés szükséges hozzá. A lányait kivette az iskolából, és magántanulók lettek. A szülők óriási energiát fektettek ebbe, a lányok pedig sikert sikerre halmoztak a különböző versenyeken. Édesapjuk elmondása szerint hasonló eredményt bármilyen területen el lehet érni. Tóth Enikő összeállítása. 16:08:45 PL: Pedagógus voltam, és tudtam azt, hogy milyen jelentős szerepe van a környezeti hatásoknak és a nevelésnek, hogy általában az értelmiségi szülők gyerekei 16:08:58 milyen előnyben vannak a többihöz képest. Kicsit bosszantott, hogy általában az emberek azt mondják, hogy az egyik gyerek zseninek születik, a másik gyermek pedig nagyon rossz képességűnek, és arra gondoltam, hogyha majd lesz három gyerekem, akkor a három gyerekemmel bebizonyítom, hogy a zseni az nevelhető. TE: Polgár László szerint az olyan családokban, ahol a szülő szeretettel neveli utódját ingergazdag környezetben, minden pici gyermek potenciális zseninek tűnik. Aztán viszont jönnek a különbségek. Egyesek jól haladnak, mások viszont elmaradnak a versenyben. Az első nyolc év döntő a fejlődés szempontjából. Ha addig elhanyagolják a gyereket, akkor a lemaradást már nagyon nehéz behozni. PL: Gondoljunk bele, hogy egy kisgyermek, ha olyan környezetben lakik, ahol több nemzetiség él, akkor szinte észrevétlenül megtanulja azokat a nyelveket, amelyeket azon a területen beszélnek. Ha valaki 10-12 éves korában kezdi a nyelvtanulást, az első idegen nyelvének a tanulását, az bizony nagyon nehezen megy. TE: Ha már csak a nyelvnél maradunk, a lányai neveltetésében is nagyon fontos szerepet töltött be a nyelvtanulás. PL: Hároméves korban beadtuk egy orosz óvodába. Mind a három gyerek pár hónap múlva beszélt oroszul, majd utána jött a többi idegen nyelv. Sok nyelven beszélnek a lányaim, Zsófi, Jutka 5-6 nyelven, Zsuzsa azt hiszem, hogy talán 7-8 nyelven. TE: Polgár László azt vallja, hogyha túl sok mindennel foglalkozunk egyszerre, akkor semmiben sem tudunk igazán jók lenni. Ezért ő úgy döntött, a sakk lesz az a speciális terület, amiben kiemelten fejleszti a lányait. PL: Az első gyerekemnél, Zsuzsánál, matematika, sakk, és az idegen nyelvek volt ez a három terület, de egy idő után, öt, öt és fél éves kora körül Zsuzsánál el kellett dönteni, hogy a matematika felé megyünk tovább, vagy a sakk felé, hiszen mindkettőben nagyon jó volt, és ha azt akartuk, hogy gyors előremenetel legyen, akkor az már csak a másiknak a rovására mehetett. És abban az időben, sajnos, Magyarországon nem volt lehetőség arra, hogy a matematika felé menjünk el, mert nem lehetett volna megoldani azt, hogy magántanuló legyen a gyerek, így is nagyon nagy probléma volt. És a sakk mellett döntöttünk. TE: Mi van azokkal a szülőkkel, akik mondjuk, támogatják ezt a módszer, amit végül is ön véghezvitt, de mondjuk, nem kiemelkedők egyik területen sem. PL: Már maguk a szülők? TE: Már maguk a szülők, igen. PL: Ha a szülőnek van pénze, hogy megfizesse a tanárokat, vagy sport esetén az edzőket, akkor ez úgy is megoldható. A másik az, hogy ki tudja fejleszteni a szülő magában. Így gyakorlatilag kell egy szemlélet, ha az a szemlélet megvan, akkor kell venni egy didaktikakönyvet, abban megvan, hogy hogyan kell tanítani, és ha el van döntve, hogy milyen speciális területen fejlesztik a gyermek képességét, akkor csak az intenzív munkát kell csinálni, csinálni, csinálni, és ez úgy van, hogyha a gyerek sokat csinál valamit egy dologból, akkor érzi, hogy abban a dologban ő fejlődik, az neki sikerélményt ad, élvezni fogja a tudásnak az örömét, és ezután már megy szépen magától előre. TE: A kiválóan sakkozó Polgár-lányok édesapja szerint az ideális az lenne, ha mindehhez nem kellenének magántanárok, hanem intézményes keretek között zajlana megfelelő nevelés. Mindehhez csak a pedagógusok átcsoportosítását kellene megoldani. PL: Egyik iskolában, mit tudom én, nagyon sok kémiaóra lenne, a másikban nagyon sok fizikaóra lenne. Én azt szoktam mondani, hogy a mai világban fontos az idegen nyelv, fontos a kompjúter, a számítástechnika, és fontos egy szaktudomány. Természetesen emellett még ilyen etikai, világnézeti nevelést is kellene adni a gyereknek. Ha túl sok dolog éri a gyereket, annak csak az lesz az eredménye, hogy a gyerek semmit nem fog tudni. TE: Igen, csak nekem ez még úgy tűnik, hogy végül is a szülő döntése, az hogy "milyen irányba terelem a gyereket", nem? PL: Ez a szülő döntése, de ugyanígy ott van egy csomó állami gondozott gyerek, nem? Azokkal szintén el lehetne kezdeni, és azokkal van a legnagyobb gond, hogy milyen nevelési szintet lehet elérni náluk a jelen körülmények között? TE: Ha visszaemlékszik az első lánya hároméves korára, hogy telt akkor egy napja? PL: Először járt az orosz óvodába. Ott volt délelőtt. Délután hazajött, akkor volt egy kis fizikai sport, mert azért a lányaim nagyon sokat sportoltak, és napi két-három órát, utána, körülbelül hároméves korában már elkezdte a sakkot, s akkor játékos formában, természetesen az életkori sajátosságokat figyelembe véve, 5-6 órát sakkozgattunk. Nézett televíziót, de általában idegen nyelvű filmeket, tehát minden cél nélkül nem lett neki bekapcsolva a televízió, s ezzel el is telt a nap. TE: Az ön lányai már felnőtt nők. Soha nem mondták azt, hogy talán, mondjuk, sakk helyett egy másik területet választottak volna szívesen? 16:14:20 PL: De, természetesen. Emlékszem rá, hogy Zsófi lehetett egy 14-15 éves, és mentünk a repülőtérről egy limuzinnal be a Central Park-i szuper hotelbe, és út közben mondta, hogy "apu, látod, limuzinnel megyünk be, milyen gyönyörű ez az autó, és milyen gyönyörű úton megyünk, de azért mennyivel jobb lett volna, ha nem a sakkban csináljuk meg ezeket az eredményeket, hanem az orvostudományban. Mennyi ember életét menthetnénk meg vele, hogy mi sorban fedezzük föl a dolgokat". TE: Hogy érintette ez akkor? PL: Teljesen logikus volt a gyerek részéről, s a válaszomat el is fogadta szerintem, hogy az akkori magyar feltételek között nem volt meg a lehetőség arra, hogy ezt a munkát az orvostudomány területén csináljuk meg. 16:15:12 KB: Tóth Enikő összeállítását hallottuk, 06-30-9666 az sms-számunk. Skype-on itt van velünk Gyarmathy Éva, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Intézetének tudományos főmunkatársa. Angliában értük utol. Jó napot kívánok! 16:15:27 GyÉ: Jó napot kívánok! KB: S akkor kezdjük is talán azzal, hogy ö, ez a vita, ami időről időre föllángol, most hol tart, mert általában két ö, csoport véleménye csap össze, az egyik azt mondja, hogy bárkiből lehet zsenit nevelni, a másik csoport véleménye pedig az, hogy igenis, azért ott vannak a gének, amik ö, rengeteg mindent meghatároznak. GyÉ: Én úgy gondolom, hogy Polgár László felé hajlik azért a világ, bár de, ö, teljesen azért azt sem, kijelenteni, mindenki tehetség, mindenki zseni, azt soha se lehet, merthogy azért logiakailag nem működne. Ugyanis az a tehetségnek ö, ö, van egy ritkaságkritériuma, tehát rendkívül ritka, s ha mindenki zseni, akkor, akkor maga a fogalom veszne el. Viszont az maximálisan igaz, hogy környezettel ki lehet hozni teljesen az egyéneknek a lehetőségeit. Nagyon ö, elvész az a rettentő sok lehetőség egyelőre, ami gyerekekben van. KB: Elvésznek ezek a lehetőségek. Ennek sokféle háttere lehet, egyrészt, hogy a szülő mennyire ismeri föl, és hogy a szülőnek milyen eszközök vannak a kezében a megfelelő korban, vagy az adott korban. GyÉ: Én azt gondolom, hogy eleve az a szemlélet baj, ha úgy gondoljuk, hogy fel kell ismerni a tehetséget. Nem kell felismerni a tehetséget, a tehetségnek utat kell adni. Illetve tulajdonképpen minden gyereknek utat kellene adni. Azzal, hogy nem adjuk meg az egyéni fejlődésnek megfelelő környezetet, akár még csoportos formában is, azzal eleve a tehetséggondozást lehetetlen helyzetbe hozzuk. Ugyanis a tehetség az tulajdonképpen e, egy egyéni fejlődési környezetet kíván. Mindenki ezt kívánná, de a tehetség különösen. Tehát maximálisan egyetértek Polgár Lászlóval, amit ő ö, megcsinált, azt meg lehetne csinálni minden gyerekkel, csak nem lenne mindenki zseni. E, akkor derülne ki, hogy melyik ö, gyereknek a hajlamai igazán alkalmasak adott területen a kiemelkedő, akkor már nagyon magas szintű teljesítményekhez. KB: A tudomány mit mond egyébként, hogy a nagy tehetség és a zseni között mekkora a szakadék, vagy mekkora a határ? GyÉ: E, e, sokáig ö, gondolkodtunk azon, hogy ez most fokozat, vagy minőség? De e, úgy tűnik, hogy azért itt minőségi különbség is itt van. Tehát e, ö, valahol a zsenikben olyan, mé, ö, e, valamiféle ö, küldetéstudat ö, működik, ami egyszerűen nem hagyja őket eltaposni. Tehát a zsenit ö, nem lehet eltaposni, e, a tehetséget el lehet. KB: Milyen vizsgálatok voltak ezzel, ezzel kapcsolatban az elmúlt évtizedekben? Egy viszonylag friss hírt, egy viszonylag friss kutatást hadd idézzek az utóbbi hetekből, úgy-e, ami arra épít, hogy van az a mondás, miszerint 1 % tehetség, 99 % gyakorlás kell az élvonal eléréséhez, például a Berlini Zeneakadémián vizsgálták azt a kérdést, hogy egy tehetséges zenészpalántának mennyit kell gyakorolnia ahhoz, hogy a világ legjobbjai közé kerüljön. Azt ne kérdezze tőlem, hogy hogyan számolták ki, de a szakemberek arra jutottak, hogy legalább tízezer órát kell gyakorolni a célok eléréséhez, és persze minden relatív, ér, érdemes hozzátenni. GyÉ: Így van, és ezt lényegében e, minden területen kimutatták, tehát akár sport, akár tudomány, ez a 10 000 óra 10 év kemény felkészülési időt jelent. És lényegében ezen a ponton dől el, hogy valaki ezt bevállalja-e, és a zsenik azok, akiknél azt mondhatjuk, hogy ö, összevág minden. Tehát ott van az a, a mérhetetlen elkötelezettség, pont megtalálják a területüket, pont erre van a világnak szüksége, és olyan mérvű elkötelezettséggel e, hajtanak és ö, találnak meg e, nagyon fontos új pontokat a világban, ami e, messze fölé emeli őket, a, úgy, hát, mondjuk úgy, hogy az átlagos tehetség, ami azt még mindig iszonyú kiemelkedő ö, lehetőséget jelent, tehát mondjuk, akár egy Nobel-díjat. KB: A szülők szempontjából mi a legveszélyesebb döntés, vagy a legkritikusabb pont? Mert ö, nagyon sok esetben uralkodik az a szemlélet, hogy bizonyos iskolákra azt mondják, hogy versenyistálló, így él a köztudatban, amit persze az intézmények folyamatosan visszautasítanak, és ha törik, ha szakad, például a gyereket mindenképpen oda szeretné bejuttatni a szülő. 16:20:16 Ez persze még nem garancia arra, hogy ö, eléri azt a célját, hogy zsenivé neveljék a gyereket, de valahol benne van a szülőnek ez a túlzott elképzelése, hogy mindenképpen azt szeretne a gyerekből nevelni, amit ő kitalált. S ez nem biztos, hogy jó a gyereknek. GyÉ: Ez biztos, hogy nem jó, hisz tulajdonképpen két dolog, ami nagyon sokat segít. Egyrészt az, hogy a szülő kitalálja, az ö, kevés. 16:20:42 A szülőnek példát kell mutatnia. Tehát azért Polgár László sem ült a TV előtt és mondta a gyerekeknek, hogy "Ti sakkozzatok!", a lányok mintaként azt látták, hogy éjt nappallá téve dolgozik az apjuk, vagyis, hogy, is, tulajdonképpen a szocializáció az azt jelenti, hogy "körülnézek, hogy mit csinálnak körülöttem. Körülnézek, hogy mit várnak ö, tőlem". És ha azt látják, hogy az élet arról szól, hogy nap mint nap tudatos tevékenységet folytatunk, azért, hogy többek legyünk, akkor ez természetes lesz a gyerek számára, és felnőtt korára is természetesen így tud élni. Ha azt látja, hogy ücsörgünk, ülünk, beszélgetünk, és azt akarjuk, hogy más csináljon valamit, ez nem fog segíteni. Tehát egyik oldal mindenképpen a mintaadás, a, ez a szocializációban nagyon fontos. A másik oldal pedig, amit szintén Polgár László mond, és ez, ez a szeretet. 16:21:35 A szeretet az nem arról szól, hogy ölelgetni a gyereket, hanem arról, hogy nagyon tiszteletben tartom az igényeit, vagyis, hogyha nem való neki a versenyistálló, mert azt kell mondani, hogy van, akinek jó a versenyistálló. KB: Igen, mert olyan reakciókat vált ki belőle, ami ösztönzi, viszi előre, akkor rendben van, és mondjuk, még esetleg élvezi is a helyzetet. GyÉ: Így van, tehát ö, ad absurdum vannak ilyen e, lehetőségek, hogy valaki így tud igazán fejlődni, de nagyon sokan nem így tudnak fejlődni. Tehát a második nagyon ö, fontos e, tehetséggondozó gyakorlat a szülő számára az, hogy odafigyelni a gyerek egyéni igényeire. Ez nem azt jelenti, hogy amit akar a gyerek, e, e, megcsináljuk, hanem azt nézzük, hogy mi az, ami érdekli a gyereket, mi az, ami igazából elkötelezetté teszi. Azért ö, ezt tegyük hozzá, hogy ö, a Polgár-lányok közül is, ö, ö, például Zsófi éppen, azért inkább a, a képzőművészetben ö, igazán nagy, bár nyilván, e, éppen sakktudást ö, ö, nem tudott volna másképp szerezni, amivel majd ö, kiemelkedő lesz, azért őneki valóban nem biztos, hogy ez volt az ő területe, amivel indulnia kellett, az egy dolog, de hogy merre megy, az egy másik. KB: A szülőnek ki segít, amikor ott áll, és nézi a gyereket, figyeli a gyerek fejlődését, kiderül, hogy ö, van olyan vénája, ami akár a kiugró tehetség felé viheti el, vagy akár a zsenivé válás útjára léphet, de hát valószínűleg sok szülő ilyenkor egy kicsit megijed, megriad, hogy vajon jó döntést hoz-e, ilyenkor ki tud segíteni? GyÉ: A szülő mindenképpen jó döntést hoz, hogyha azt a két ö, oldalt ö, fi, figyelembe veszi, hogy a gyerek megfelelő ö, környezetet, mintát kap, és a gyerek megfelelő környezetet és egyéni fejlődési ö, m, módjának megfelelő tanulási környezetet kapjon. Egyénileg nagyon kevesen segítik. Az a baj, és főleg Magyarországon, már Európában több helyen túlléptek 16:23:46 azon, hogy először is ö, "azonosítsuk, hogy ki a tehetség!". Ez azonnal megállítja a tehetségfejlődést, ö, persze nem minden gyereknél, ahogy a versenyistállót is van, 16:23:58 aki szereti, van, aki azt is szereti, ha kikiáltják tehetségnek, és ettől jobban fog fejlődni, de a legtöbb esetben ez ö, nagyon ö, korai teljesítménykényszerbe nyom. 16:24:09 A teljesítménykényszer szorongást okoz, akár hiszik sokan, akár nem, ez az, ami megállítja a tehetséget, még ha közben fejlődik is, de közel nem tudja úgy kihozni magából azt, amit kellene, mint hogyha tevékenységet várnánk, tehetség tulajdonképpen tevékenység, és ezt kell e, segíteni. Ezt minden megállítja, amikor a gyereket ö, valamiféle e, mi, minősítés, méricskélés alá tesszük, és e, neki teljesítményt kell mutatnia. Főleg nyolcéves korig nem szabadna semmiféle ilyen módon megállítani a tevékenységében. A gyerek nyolcéves koráig, benne van a fejében, az idegrendszeri működést most már meg is találták, hogy tanulni akar. Azzal állítjuk meg, hogyha megmondjuk neki, hogy mi a jó, mi a rossz. Nem! Egyszerűen, mintákkal, környezettel, különböző lehetőségekkel lehet a legjobban kihozni a gyerekből azt, ami benne van. KB: Hagyni kell neki némi szabad teret, és erről még beszélgetünk majd a következő fél órában. 16:25:16 Gyarmathy Éva a vendég, aki egyébként Angliában van ebben a pillanatban, skype-on kapcsolódik a műsorba. Ha a tehetséggondozásról és a zseninevelésről beszélünk, akkor akarva-akaratlanul mindig belefutunk az ellentábor véleményébe is, hogy "Hagyjuk a gyereket gyereknek, ne terheljük túl kiskorában, hagyjuk játszani, illetve ismerkedni a kortársakkal!", de vajon mit szól ehhez Mózes Krisztián, a Mensa HungarIQa tehetséggondozási ügyvivője? Tóth Enikő beszélgetett vele. MK: Talán zseninek az egészen kivételes, tehát mondjuk, tízezerből egy nagyságrendű embereket szokták mondani. TE: És a tehetség? MK: A tehetség az hozzájárul ahhoz, hogy valaki zseni legyen. De attól, hogy valaki tehetséges, még nem lesz zseni, és szerintem azért azt lehet mondani, hogy mindenki tehetséges valamiben, csak azt meg kell találni. 16:26:03 Tehát ez, úgy-e, az élet összes területén jelentkezhet, tehát nemcsak az iskolai tantárgyakban, és ezért van, hogy sokszor a szülők mondják, hogy "jajj, hát, az én gyerekem buta, vagy nem tehetséges, mert nem jó képességű, mert az iskolában rosszul teljesít", de hát az iskola az csak egy szelete az életnek. Zseni, szerintem csak abból lehet, akinek kivételesen jó agyi képességei is vannak, tehát ezért szerintem ez elengedhetetlen hozzá, és a magas intelligencia, az pedig, bár erről persze viták vannak, és ez soha nem fog fehéren feketén kiderülni, de azért ez nagyjából fele a gének, fele pedig a neveltetés, vagy a környezet. De egyik sem kizárólagos, tehát olyan nincs, hogy valaki nagyon jó géneket örököl, és egy fehér szobában nől föl, és ennek ellenére zseni lesz, de olyan sem, hogyha valaki esetleg rosszabb agyi képességekkel születik, belőle sem lesz zseni, még hogyha esetleg utána a maximumot ki is hozza magából, és egy sikeres ember lesz a saját területén. TE: Amikor az előbb arról beszéltünk, hogy bárkiből lehet-e zseni, akkor azt mondta, hogy kérdés, hogy megéri-e. Mire gondolt? MK: A zseni, ahhoz, úgy-e, nemcsak az kell, hogy valaki nagyon jó képességű legyen, de ahhoz nagyon-nagyon sok munka is kell, nagyon-nagyon sok tanulás, nagyon sok tapasztalat kell, tehát ez hihetetlen energiabefektetés, tulajdonképpen önfeláldozás egy cél oltárán, amit nem is lehet előre tudni, hogy végül el lehet-e érni. Nem biztos, hogy mindenkinek illik ez a személyiségéhez, nem mindenkinek való ez a szerep, tehát, hogy szerintem többen vannak olyanok, akik be vannak kényszerítve 16:27:26 egy ilyen pályára, vagy valamilyen nyomás van rajtuk, akár szülői oldalról is, és nem is azért, hogy zsenik legyenek, de hogy mint, nagyon, valami egy témára specifikálódjanak, miközben ők pont abban lehetnének jók, hogy sok dologhoz értenének jól. TE: Tehát akkor nem biztos, hogy megéri, úgymond, zseninek nevelni valakit, tehát nyilván ön szerint kellenek a gének is, de hogy nem feltétlenül éri meg, merthogy ez annyi energiabefektetést igényel, és valószínűleg akkor a gyereknek már a gyerekkorát is elvesszük, nem? MK: Igen, és vannak erősebb középiskolák Magyarországon, 16:27:57 akik igazán erősek, és a szülők sokszor esnek abba a hibába, hogy az egyébként jó képességű, tehát tényleg jó képességű gyerekeket egy olyan iskolába íratják, amik viszont nem valók nekik, tehát ők úgy gondolják, hogy ezzel tulajdonképpen levan a gond, 16:28:11 hiszen sikerült bejuttatni egy nagyon jó középiskolába, ő azt nyilván majd valamilyen eredménnyel el fogja végezni, egy, utána jó egyetemre kerül, és utána akár egy jó állása lesz, 16:28:19 tehát ezt így már általános iskola nyolcadikban ez a szülők már így eltervezik, 16:28:22 sokkal kevesebb gyereknek valók az ilyen erős középiskolák, mint akik odajárnak ténylegesen, mert ez, nagyon sok ilyen iskola megköveteli az állandó versenyrészvételeket, jól kell teljesíteni, úgy-e, minden tantárgyban, és emellett még mondjuk nyelvvizsgákat szerezzenek, emellett még ilyen korban sokan megszerzik mondjuk például a jogosítványt, vagy sportolnak, vagy iskolaújságot szerkesztenek, tehát nagyon sok tevékenységet próbálnak a gyerekekre rátestálni, és ez nem mindig jó, tehát van, aki ezt bírja, van, aki be tudja osztani az idejét, és van, akinek ez való, és ő emellett nagyon jól tudja magát érezni, de nagyon sokaknak ez teher. Ők nem tudnak gyerekek lenni, tehát azt szokták mondani, hogy hagyni kell időt arra, hogy a gyerekek ö, kiélhessék a gyerekkorukat, tehát nemcsak azt kell megtanulniuk 14 és -8 éves koruk között például, hogy ö, mikor volt a negyvennyolcas szabadságharc, hanem ekkor tanulják meg a társas kapcsolatokat kezelni, a baráti kapcsolatok ekkor alakulnak ki, hogy hogy viszonyulnak a többiekhez, 16:29:23 az önbecsülése, hogy egy egészséges önkép, egy egészséges személyisége legyen, és ezek hosszabb távon tulajdonképpen fontosabbak, mint az, hogy éppen történelemből négyes volt, vagy ötös, vagy esetleg hármas, mert talán az nem befolyásolja azt annyira, hogy sikeres lesz-e az életben, vagy sem. TE: Meg vagyok lepve, hogy pont egy olyan embertől hallom ezeket a gondolatokat, aki egyébként tehetséggondozással foglalkozik. Hát, hogy fér ez a kettő össze? MK: Én általános gondolkodás- és kreativitásfejlesztő tanfolyamokat tartok. Tehát ezek nem szaktárgyi jellegűek, hanem ilyen intelligenciafejlesztő, problémamegoldó, képességfejlesztő kurzusok, a gyerekek nagyon sokszor nagyon sok különórára járnak, már kis kortól, és ez sem biztos, hogy jó. Igyekszem a szülőkben is tudatosítani, hogy persze, ez a játékos logikai foglalkozás nagyon hasznos, meg nagyon jó, amivel én foglalkozom, de természetesen ez ne menjen ez se annak a rovására, hogy a gyerek tudjon szabadon játszani, hogy föl tudja dolgozni azokat az élményeket, amik nap közben érték. 16:30:22 TE: Erre mondják sokan azt, hogy "dehogy az első évek mennyire meghatározóak" és három éves korunkig magunkba szívjuk azt a tudást, vagy legyen mondjuk 6 éves korunkig, ami majd a későbbi tudásunk 80 százaléka. 16:30:33 MK: Ez így igaz, de ezt nem expliciten tanuljuk meg, tehát az óvodában sem ültetik le a gyerekeket, hogy "akkor most megtanuljuk, hogy a napszakok pontosan hogy vannak", és utána kikérdezik tőlük, hanem nyilván ez úgy az emberbe beleivódik. Ez a tudás, ez szerintem nem annyira egy lexikális tudás, hanem egyszerűen az életről való tudás, és 3-6 éves kor között még azért a szülő tud legjobban foglalkozni a gyerekkel, mert sokan keresnek meg a Mensa Tehetséggondozási Ügyvivőjeként is, úgy szülők, hogy nagyon jó képességű a gyerek, mondjuk egy 4-5 éves, és mondjuk én mit tudok ajánlani, milyen fejlesztő foglalkozásra vigyék? 16:31:07 És én mindig azt szoktam mondani, hogy ne vigyék sehova, ha csak nem tényleg nagyon kézenfekvő, és közel van, és a gyerek is szereti, vagy pont ott az óvodában esetleg van valamilyen kis játszás, de az, hogyha a szülő munka után összeszedi a gyereket, beülnek az autóba, egy fél órát, órát állnak a dugóban, utaznak, utána ott van, egy fél órát, órát játszik valahol, utána megint hazamennek, egy fél óra, óra, akkor utána még a szülőnek otthon még főzni kell, vagy még dolgai vannak, akkor közben ideges, tehát az egész, tehát amit nyerünk a réven, azt elvesztjük a vámon, tehát igaz, hogy nyerünk azzal, hogy ott van ezen a fejlesztő foglalkozáson, ami még esetleg tényleg hasznos is, de sokkal többet érne, hogyha ezt az időt mondjuk a szülők a gyerekkel töltenék, 16:31:48 és egyszerűen csak beszélgetnének vele, mesélnének. Ilyen idős korban szerintem még a szülő az, aki a legtöbbet tudja nyújtani a saját gyerekének. 16:31:57 KB: Mózes Krisztiánt, a Mensa HungarIQa tehetséggondozási ügyvivőjét hallották. 06-30-9666 az sms-számunk, nemsokára folytatjuk. A tehetséggondozásról beszélgetünk ebben a bő fél órában. Két perccel elmúlt fél öt, most hírek röviden, Török Annamáriától. 16:32:12 ... 16:34:37 KB: Négy perccel múlt fél öt. Időről időre fellángol a vita, hogy kiből lesz zseni. Vannak, akik szerint bárkiből lehet zsenit nevelni. Erről beszélgetünk ebben a bő fél órában Gyarmathy Évával, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Intézetének tudományos főmunkatársával, aki egyébként skype-on kapcsolódik a műsorba Angliából. Már többször elhangzott az előző fél órában is, általában, amikor itt zajlanak a vitában az érvelések, mindig felvetődik, hogy a jelenlegi iskolarendszer nem akalmas a tehetségek kibontakoztatására, s ezt nagyon sok felé mondják a világban, mondják ezt az amerikai iskolarendszerre, mondják ezt Európában is. Erről mit gondol, valóban gátolja az iskolai keretek rendszere a tehetség kibontakozását, azért, mert nincs rá idő? GyÉ: Ezt nagyon, ugyanezt a kérdést feltették a tudósok is, és elkezdték vizsgálni a tehetségek fejlődését, és már ezért eléggé hosszú távon, úgy a 20. század már e, foglalkozott a tehetség, nagyon tudatosan, tudományosan is, és kiderült, hogy vannak olyan tehetségek, akik a normál iskolai környezet és az ahhoz kapcsolódó lehetőségek kapcsán ki tudják fejleszteni a tehetségüket, és kiemelkedők lesznek, viszont elég egyértelműen nagyon sokan e, szinte meg sem jelennek, és a tehetségfejlesztések, az iskola ilyen szempontból csak azoknak alkalmas, 16:36:01 akik pont úgy szeretnek tanulni, ahogy az iskola tanít, vagyis egy nagyon szűk rétegnek, úgyhogy az iskolára bízni kizárólag a tehetséggondozást akkor lehetne, hogyha ez elég széles, sokféle tanulási módnak megfelelő lehetőséget adna. Addig pedig e, úgy gondolom, hogy bizony arra van szükség, hogy a szülők sokkal nagyobb figyelemmel és a megfelelő lehetőségeket megtalálva segítsék a gyereket. KB: A nagy tehetségek esetében ezért választják általában a magántanuló intézményét? GyÉ: Így van. Így van. Egyébként éppen Polgár Judittal, aki egy zseniális e, e, oktatási anyagot dolgozott ki, ahol a sakkot nem tanítják, hanem a sakkal tanítanak. Őneki mondta egy kollégám, hogy, hogy "Judit, könnyű neked ilyen okosnak lenni, nem jártál iskolába". E, és a Judit azt mondta egy kis gondolkodás után, "hát, igen". Úgyhogy amíg ilyen válaszok vannak, és ezek, úgy tűnik, hogy hát, megfontolt, és valóban e, a valóságra épülő válaszok, addig azt kell mondani val, hogy az iskola nem alkalmas a tehetséggondozásra, csak nagyon kevés tehetségnek felel meg. KB: A szülő szerepéről, szerepéről már rengeteget beszéltünk eddig, de mi múlik a pedagóguson? GyÉ: E, a második e, sorban ott van a pedagógus, vagy hát, el kell gondolkodni, mert azért most már vegyük be a médiát is, sőt, a digitális technikát, ugyanis, ö, most már, hát, látjuk, itt vagyok, a világ végén is van egy kapcsolatunk, ö, ö, fantasztikus lehetőségek vannak mai gyerekek előtt az önálló tanulás és a társas tanulás terén. A jövő tanulása ez lesz. Hát, az egész iskolarendszernek, a pedagógusoknak át kell gondolniuk, hogy miképpen tudják bevonni azt a hatalmas lehetőséget, amit a digitális technika hozott, mert a gyerekek nagyon hamar kikopnak az iskolából és önfejlesztővé válnak. Most óvodásgyerekről beszélek, aki mondjuk már rá tud menni az internetre, kikeresni a, azokat a hangszereket, amiket ő szeret, letölteni e, különböző e, zenéket és képeket, videókat. E, ez a gyerek, hogyha valamilyen oktatási intézménybe kerül, biztos, hogy hátrányba fog kerülni, mert nem érdekli, ami ott van, és nem fejlődik megfelelően. KB: Tehát akkor a szülő és a pedagógus mellett a harmadik az a technológiai fejlődés, ami ezt az egész folyamatot befolyásolja, és hogyha jól értettem, amit mondott, akkor még esetleg segít is úgymond a kiválasztásban, hogy megtalálja önmagát az adott tehetség, és, hogy felfigyeljenek a tehetségre. GyÉ: Így van, ez, ez a zseniális gondolat, amit sajnos az iskolarendszer, sőt, a hazai tehetséggondozás sem tudott megfogalmazni ilyen gyönyörűen, mert arra lenne szükség, hogy a gyerekeket megkínáljunk sok mindennel, ugyanis, most, ha mindenkit megkínálunk sakkal, az nagyon jó, mert okosabbak lesznek, de ahogy Polgár László is mondta, hát, jó lenne, ha mással is megkínálhatnánk, de itt van a technika, amikor is beleláthatnak olyasmibe a gyerekek, például az orvostudományba, hogy ő eldöntheti, hogy igen, ő orvos akar lenni, ettől még persze, a sakk az szuper jó dolog, meg minden táblás játék, mert okosak lesznek a gyerekek, de ahhoz, megnyíljon a világ, ehhez manapság hatalmas nagy eszköz a digitális technika. 16:39:33 KB: Gyarmathy Évát, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Intézetének tudományos főmunkatársát hallották. Köszönöm szépen, hogy itt volt velünk. Egyébként gondolom, hogy a hangminőségből sejthető volt, hogy skype-on kapcsolódott a műsorba Gyarmathy Éva. A tehetséggondozásról beszélgettünk. 16:39:48 Öt perc múlva lesz háromnegyed öt. Most a Hangtárral folytatjuk. 16:39:51 ... Várom leveledet.

Adatok

Kálmán adatai
Akit keres

Alapok

neme
nőt
kora
18-99 év között
csillagjegye
lakhelye
bármilyen

Megjelenés

magassága
173 cm
testalkata
sportos
súlya
73 kg
hajszíne
barna
szemszíne
barna

Háttere

végzettsége
milyen területen
ELTE TTK Fizikus
foglalkozása
álláskereső
foglalkozási terület
(kimoderálva)
vallása
ateista
vallásgyakorlás
rendszeresen
anyanyelve
magyar
beszélt nyelvek
angol, német, román, orosz, egyéb
családi állapot
elvált
van gyermeke?
van(nak), de nem velem él(nek)
szeretne gyermeket?
majd igen
majd igen

Szokásai

dohányzik?
nem
fogyaszt alkoholt?
nem
étkezése
mindenevő
sportol?
hetente többször
milyen sportot űz?
futás, kerékpár, úszás, tenisz, más labdajáték, jóga/torna, testépítés/fitnesz, egyéb

Közös jellemzőitek

Regisztrálj, töltsd ki a jellemzésedet, és tudd meg miben hasonlítotok egymásra! Akár azt is láthatod, hogy milyen oldalakat kedveltek mindketten a Facebookon, és kik a közös ismerőseitek.

További információk

Randiazonosító:
423013
Regisztrált:
Online volt:
Olvasatlan levelei:
Belépve láthatod

Megfelelés

??%-ban Őt keresed
??%-ban Téged keres
Regisztrálj vagy lépj be, hogy meg tudjuk mutatni, mennyiben feleltek meg egymás keresési feltételeinek!

Kettőtök története

Most kezdődik el...
Regisztrálj most és ismerkedj meg vele! Írd meg a saját szerelmes történetedet!

Közös jellemzőitek

Regisztrálj, töltsd ki a jellemzésedet, és tudd meg miben hasonlítotok egymásra! Akár azt is láthatod, hogy milyen oldalakat kedveltek mindketten a Facebookon, és kik a közös ismerőseitek.

További információk

Randiazonosító:
423013
Regisztrált:
Online volt:
Olvasatlan levelei:
Belépve láthatod
  • Találd meg a párod
  • Belépés tagoknak
Belépés tagoknak

vagy
Találd meg a párod

Még nem vagy tag? Csatlakozz most!

vagy

Regisztrálj a
Facebook fiókoddal!

Ne félj, ismerőseid nem látják és nem osztunk meg semmit az üzenőfaladon.
  • A tagok 80%-a komoly kapcsolatot keres
  • 72% szerint a Randivonal a legjobb társkereső
  • Több, mint 3 millióan már regisztráltak ... Te mire vársz?
Nem érdekelnek a Facebook kedvencek
Ha összekapcsolod a Randivonal fiókodat a Facebook fiókoddal, láthatod, hogy a többi társkeresővel van-e közös kedvencetek a Facebookon. Például ha mindketten kedvelitek a Showder Klubot vagy a Túró Rudit, akkor ezeket megmutatjuk nektek. Csak azokat az oldalakat, kedvenceket mutatjuk meg, amiket mindketten kedveltek, így biztos semmi kínosat nem fog látni a leendő párod.

Biztos, hogy törlöd ezt a lehetőséget?
Gratulálunk!
Sikeresen összekötötted Randivonalas fiókodat a Facebook fiókoddal!
Mostantól:
Bármikor be tudsz lépni csupán a Facebook belépés gombot választva
Közös lájkolások alapján is ajánlunk Neked párkeresőket!

RandiSMS - Villámgyors vallomás

Küldj Neki RandiSMS-t közvetlenül a telefonjára! Így akár előfizetés nélkül is küldhetsz üzenetet.

Az üzeneted akár 3 SMS hosszúságú is lehet, és még a telefonodat se kell használnod, hiszen az oldalon tudod megírni.

Ha a címzett megadta a mobilszámát, SMS-ben és belső levélben kapja meg az üzeneted. Ha nem, akkor levélben a belső postafiókjába és a regisztrált e-mail címére egyaránt.

A RandiSMS-t közvetlenül a címzett adatlapjáról küldheted. Az ára 254 Ft.

Ha Te is szeretnél másoktól RandiSMS-t kapni, add meg a mobilszámod!
06 - -

Válaszd ki a “körzetszámot”. A számod kötőjelek vagy szóközök nélkül írd be, így: 1234567
A telefonszámod természetesen nem adjuk ki senkinek, és kizárólag a RandiSMS-ek továbbítására használjuk fel.
A számot bármikor módosíthatod, törölheted a Profilom/Adatok menüpontban.

Biztosan elrejted a felhasználót?

Ha elrejted, nem fogod látni többet, nem küldünk értesítést róla, nem ajánljuk neked és téged sem ajánlunk neki. Ellentétben a letiltással, továbbra is láthat téged és írhat neked, így ez egy diszkrétebb megoldás az érdeklődés hiányának jelzésére.

Az elrejtést az adatlapon lehet feloldani. Az elrejtett felhasználókat a kapcsolati keresőkkel listázhatod.

Biztosan letiltod a felhasználót?

Ha letiltod, nem küldhet neked üzenetet és nem láthatja az adatlapod.

A tiltást az adatlapon, a levelezésetekben, illetve a kapcsolataidnál a letiltott felhasználók listájában tudod feloldani.

Jelented?

Miért?

Kérjük részletezd!
Az előfizetésen túl lehetőséged van feloldani egy adott társkeresővel a beszélgetést. A feloldott beszélgetésben mindketten korlátozás nélkül írhattok egymásnak, akár előfizetés nélkül is. A feloldás ára Prémium tagsággal egyszeri 250 Ft, Prémium tagság nélkül 500 Ft. A feloldás az adott beszélgetésben érhető el először a címzett számára, majd a feladó számára is, ha a címzett jelezte, hogy szívesen beszélgetne vele.
A honlapon a jobb élmény és a biztonság érdekében sütiket (cookie) használunk. További információk